Ons gebouw

Ons gebouw

Ons nieuwe gebouw is 12 mei 2023 opgeleverd en in de zomer van 2023 in gebruik genomen. Onze visie op leren en ontwikkelen met een doorgaande lijn van 0 tot 13 jaar is uitgangspunt van het ontwerp. 

Kindcentrum Leeuwesteyn is een toekomstbestendig, duurzaam en gezond gebouw. Onderlinge verbinding en samenwerking staan centraal. De omgeving nodigt kinderen uit tot spelend leren, zélf ontdekken, samen onderzoeken en eigen talenten ontdekken. Dit komt onder andere tot uiting in een directe verbinding met de natuur buiten.

Er zijn twee speellokalen (tevens theaterzaal) en eigen grote gymzaal. Deze ruimtes dagen kinderen uit tot bewegen, sporten, samen spelen en grenzen verleggen. De ateliers prikkelen de fantasie en creativiteit van de kinderen. In de kookstudio en moestuin leren kinderen eenvoudige gerechten te bereiden. Het is een gebouw waar je steeds weer wat nieuws kunt zien en ervaren: een nieuw project of thema beleef je binnen en buiten. Daarbij is Kindcentrum Leeuwesteyn uitnodigend voor de mensen in de wijk.

Vier domeinen

Het gebouw wordt verdeeld in 4 domeinen. De jongste kinderen bevinden zich in het domein 0-4 jaar. Zij hebben een eigen ingang en een eigen speelplek buiten waar zij gebruik van maken. Naast persoonlijke verzorging, aandacht en geborgenheid, staan spelen en ontdekken hier centraal. We spelen en werken aan de hand van thema’s die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kinderen. Dit doen we door het creëren van een uitdagende omgeving, gebruik te maken van concrete materialen en rijke hoeken in te richten die passen bij de thema’s.

Op de begane grond ligt het domein 4-7 jaar. In dit domein komen binnen de thema’s de verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod, zoals woordenschatontwikkeling, voorbereidend taal en rekenen, samenwerken en sociaal-emotionele ontwikkeling enz. Wij zorgen voor een vertrouwde overgang tussen opvang en onderwijs door gezamenlijke activiteiten te organiseren. De peuters en kleuters kunnen elkaar gemakkelijk ontmoeten, met elkaar spelen en samen ontdekken. 

De overgang van groep 2 naar groep 3 wordt door kinderen vaak als groot ervaren. De nadruk komt meer te liggen op het werken dan op het spelen. Wij willen ons onderwijs in groep 3 laten aansluiten bij de behoefte van het jonge kind. In groep 3 gaat er veel tijd naar het aanvankelijk leren lezen, schrijven en rekenen. Dit doen wij door gerichte instructies en verwerking. Om de betrokkenheid, actieve houding en nieuwsgierigheid van jonge kinderen te behouden/verhogen krijgen de kinderen in groep 3 ook de kans spelend te leren in de hoeken. Wij denken en handelen vanuit de behoefte van de kinderen en de doelen die bijdragen aan een continue ontwikkeling.

In het domein 7-10 jaar bevinden zich de groepen 4 t/m 6. De kinderen zitten, net als in de andere domeinen, in een vaste stamgroep van zo'n 25 - 28 kinderen met eigen leerkracht. Dit is de groep waar het kind de dag start, pauze houdt en de schooldag afsluit. Dit biedt het kind veiligheid en houvast. In de ochtend richten wij ons op de basisvaardigheden als rekenen, taal en spelling. In de middag werken we projectmatig en thematisch. De vakken wereldoriëntatie, techniek, creativiteit, ICT en mediawijsheid komen geïntegreerd aan bod. Hierbij doen de kinderen vaardigheden en kennis op binnen een bepaalde context, vaak door middel van onderzoekend leren. Het zelf nadenken over een onderzoeksvraag, experimenteren, onderzoeken en presenteren zien wij als belangrijke vaardigheden. Het domein 10-12 jaar met de groepen 7 en 8 bevindt zich op de bovenste verdieping. 

Bij onze buitenschoolse opvang doen we uitdagende en ontwikkelingsgerichte activiteiten met kinderen, die zoveel mogelijk aansluiten bij de thema’s en projecten van het onderwijs. Voorbeelden zijn muziekactiviteiten, sport en spel, voorlezen, expressie, dansen en drama. Kinderen denken mee en participeren bij het creëren van het aanbod. Wij zorgen voor een vertrouwde overgang tussen onderwijs en opvang gedurende de dag door gemeenschappelijk gebruik van ruimtes en minder wisselende gezichten voor kinderen.

Ons gebouw heeft de volgende ruimtes: 
- 5 kinderdagverblijfgroepen en een peutergroep / VE
- gezamenlijke teamkamer
- ruim gedeeld speelrijk voor de kleuters
- functioneel ingerichte groepsruimten
- diverse leerpleinen voor groep 3 t/m 8
- grote gymzaal
- theaterzaal voor muziek, dans, drama en voorstellingen
- techniekatelier, kunstatelier, kookstudio en moestuin (tevens BSO)

- schoolbibliotheek
- natuurlijke en uitdagende buitenruimte

Lees verder: BDG architecten project KC Leeuwesteyn

 

Buitenruimte

De wijk Leeuwesteyn is een beweegvriendelijke en duurzame wijk. De inrichting van onze buitenruimte sluit zo goed mogelijk aan bij deze uitgangspunten.

In ons kindcentrum vatten wij het zo samen: goed zorgen voor jezelf, de ander en de wereld om ons heen. Wij willen kinderen opleiden tot kritische denkers en doeners die verantwoordelijkheid pakken om de wereld een beetje mooier te maken. Eigenaarschap komt tot uiting in het werken met stamgroepen gekoppeld aan een speelrijk (onderbouw) en leerplein (midden-bovenbouw).

Onze buitenruimte is een klimaat adaptief groen speelplein. De onderwijskundige visie is vertaald in een ontwerp mbv co-design sessies met leerlingen. Het speelplein biedt optimale speldiversiteit. 

Indeling buitenruimte KDV (0-4 jaar):

  • Heesterbosje met peuterplekjes
  • Grassen, geurplanten en veilige babyweide
  • Creatieve zone: vlonders voor fantasiespel en huttenbouwen
  • Zandbak met schaduwdoek
  • Uitdagend peutertoestel omringd door inheemse heesters

Indeling buitenruimte begane grond (4-12 jaar):

  • Creatieve zone: binnen/buitenruimte bevat uitrijdbare grote ateliertafel en verrijdbare kisten met losse materialen t.b.v. huttenbouwen.
  • Greppel/ wadi: verdiepte strook met diverse grassen, t.b.v. tijdelijke waterberging. 
  • Uitdaging en fantasie onderbouw
  • Zandbak & keuken onderbouw
  • Uitdaging & sociaal bovenbouw
  • Buitenklas

Indeling dakterras (4-12 jaar):

  • Moestuinbakken
  • Picknicktafels

 

Duurzaamheid

Binnen KC Leeuwesteyn willen we een actieve bijdrage leveren aan een meer duurzame samenleving en het goede voorbeeld geven aan kinderen. En zo een steentje bijdragen aan de zeventien doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030 (zie afbeelding).

Nieuwbouw

Duurzaamheid is een veelbesproken onderwerp tijdens ons bouwproces. Zo beschikt ons nieuwe gebouw over een open bron. Dit betreft een gasloze verwarming met bodemopslag. Ons kindcentrum wekt zelf bijna alle energie op die nodig is om het te verwarmen, te koelen en te verlichten.

Andere duurzame keuzes die zijn gemaakt:

  • sedumdak
  • warmteterugwinning
  • led verlichting
  • zonnepanelen (PV-panelen)
  • gebruik van duurzaam gekapt hout
  • gezond binnenklimaat
  • toekomstbestendig qua gebruik en hergebruik
  • groene buitenruimte 

Denken en doen

We willen bijdragen aan het ontwikkelen van de kennis, vaardigheden, houdingen en waarden die nodig zijn om een ​​duurzame toekomst te scheppen. Dit doen wij door:

  • Projectonderwijs
    Binnen ons projectonderwijs is structureel aandacht voor duurzaamheid, klimaatverandering en gerelateerde onderwerpen. 
  • Aandacht voor afvalvermindering en afvalscheiding
    Wegwerpartikelen zoals (plastic) bekertjes, pakjes etc proberen wij zoveel mogelijk te vermijden door alternatieven te zoeken en dit actief uit te dragen. 
  • Gezonde levensstijl
    Wij stimuleren een gezonde levensstijl door het hanteren van een fruitbeleid en het drinken van water uit een bidon. 
  • Gebouw en omgeving
    Bij de inrichting (het gebruik van –gerecyclede - materialen, omgang met afval) en de buitenruimte (bv de beplanting) maken wij waar mogelijk duurzame / ecologische alternatieven en geven wij concreet vorm aan een meer duurzame samenleving. Wij proberen zo min mogelijk te printen.
  • Participatie
    Kinderen krijgen een actieve rol bij het ontwerp van ons groene schoolplein.
  • Communicatie
    Transparant en helder, via nieuwsbrieven, social schools en social media. Dit zorgt voor draagvlak en meer commitment van ouders en kinderen om zich hiervoor in te zetten.