Kindcentrum Leeuwesteyn is volop in ontwikkeling. We ontwikkelen een rijk aanbod gebaseerd op (wetenschappelijk) onderbouwde inzichten. Hieronder omschrijven wij ons onderwijsaanbod dat we, waar mogelijk, verbinding maken met kinderopvang en BSO.
Rekenen
We geven elke morgen in alle groepen rekeninstructie. Bij het jonge kind (4-6 jaar) komt rekenen op een speelse wijze aan bod in de kring, in de verschillende hoeken en bij het doen van rekenspelletjes in kleine groepen. Vanaf groep 3 krijgen kinderen de rekenstrategieën aangeleerd aan de hand van de rekenmethode Pluspunt. Daarna is er tijd voor praktische oefeningen. We koppelen de te leren vaardigheid ook aan de projecten, zodat opgedane kennis direct wordt toegepast.
Taal
Kinderen zijn elke dag met taal bezig. Taal kent de volgende onderdelen: technisch en begrijpend lezen, mondelinge taalvaardigheid, schriftelijke taalvaardigheid, taalbegrip, woordenschat, grammatica en spelling. Bij het jonge kind (4-6 jaar) bieden we de taal- en leesactiviteiten op een speelse wijze aan in de kring, in de verschillende hoeken en tijdens taalspelletjes in kleine groepen. Dit in doorgaande lijn met het aanvankelijk (technisch) leesproces dat vanaf groep 3 zal starten. We koppelen de te leren vaardigheid ook aan de projecten, zodat opgedane kennis direct wordt toegepast.
Wij gebruiken de methode Staal om een groot deel van ons taalonderwijs vorm te geven. Dit is een methode voor spelling en taal. In de leerlijn spelling worden spelling (onveranderlijke woorden en werkwoorden) en grammatica gecombineerd aangeboden, volgens de methodiek van José Schraven. De leerlijn taal is opgebouwd rondom thema’s die wij laten aansluiten bij onze schoolbrede thema’s. Aanvankelijk lezen in groep 3 bieden wij aan met de methode Lijn 3. Technisch lezen bieden we aan met behulp van Estafette. Bij begrijpend lezen werken we aan dieper tekstbegrip met behulp van Close Reading. Het schrijfonderwijs wordt aangeboden in het verbonden schrift van Pennenstreken. Mocht het verbonden schrift niet op gang komen bij een kind en onze interventies hebben te weinig effect, dan kunnen we de keuze maken over te stappen naar het blokschrift van Pennenstreken.
Engels
Het goed leren spreken van Engels is voor ons een belangrijk speerpunt. We hebben de ambitie onze kinderen op te leiden tot wereldwijze, kritische denkers en doeners. Om die rol te kunnen vervullen is het van belang om een wereldtaal als Engels goed te beheersen. De doelen voor verwerving van het Engels koppelen we regelmatig aan ons projectonderwijs.
Expressie
Kunst-en cultuureducatie verrijkt kinderen in hun kijk op de wereld. Het inspireert om anders te durven denken en het stimuleert de verbeeldingskracht. Wij bieden drama, tekenen, muziek, handvaardigheid en dans aan en werken hierbij samen met onze culturele partners in de wijk. We besteden veel aandacht aan de verschillende technieken en moedigen kinderen aan hun creativiteit te uiten en zo meer over zichzelf te ontdekken. Daarnaast reflecteren we samen op kunst. We koppelen de opdrachten zoveel mogelijk aan ons projectonderwijs, zodat het extra betekenis krijgt.
Sport en gezonde levensstijl
Kindcentrum Leeuwesteyn besteedt veel aandacht aan een gezonde leefstijl. Alle groepen krijgen bewegingsonderwijs van een vakdocent. We gaan ervan uit dat kinderen die goed in hun vel zitten ook beter presteren. Bewegen is erg belangrijk voor de ontwikkeling van het kind, zowel op motorisch, sociaal emotioneel als cognitief gebied. Ons toekomstige gebouw beschikt over 2 speellokalen en een grote eigen gymzaal. Binnen de beweeg- en sportlessen wordt gewerkt aan vaardigheden, kennis en een positieve houding ten aanzien van lichamelijke oefening.
Actief burgerschap en sociale integratie
Actief en democratisch burgerschap verwijst naar de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Daarvoor zijn zelfkennis, zelfstandig over (lands)grenzen heen kunnen kijken, samenwerken en écht contact maken belangrijker dan ooit. Wij stimuleren kinderen samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen ervaren dat debat en filosofie bijdragen aan de onderlinge verbinding en inzicht geven in verschillen. Actief burgerschap en sociale integratie vullen wij onder andere in door onze lessen levensbeschouwelijke vorming en ons projectonderwijs. We besteden binnen ons thematisch aanbod aandacht aan weerbaarheid, relaties en seksualiteit.