In het nieuwe gebouw van kindcentrum Leeuwesteyn is uiteindelijk plek voor:
- 17 onderwijsgroepen
- 5 kinderdagverblijfgroepen met opvang voor 0-4 jaar
- 1 peutergroep / voorschoolse educatie
- 7 BSO groepen
Wij groeien mee met de ontwikkelingen in de wijk. In het schooljaar 2023-2024 hebben wij vijf kinderdagverblijfgroepen, een peutergroep, vijf groepen 1/2, twee groepen 3, twee groepen 4, een groep 5, een groep 6 en een groep 7/8. Na schooltijd is de mogelijkheid tot buitenschoolse opvang (BSO).
Groep 1/2
Het onderwijs in groep 1/2 heeft een duidelijke structuur. Elke ochtend starten de kinderen met een inloopactiviteit. Dit kan een puzzel zijn, spelen met constructiemateriaal of een spel spelen samen met de leerkracht. Hierna gaan we samen in de kring zitten. Er is aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, mondelinge taalontwikkeling, muziek, Engels, levensbeschouwing, ons projectonderwijs en de planning van de dag.
Spel is dé manier voor jonge kinderen om te leren en zich te ontwikkelen. Kinderen krijgen bij ons de ruimte om te spelen, bewegen, ontdekken en ervaren. We spelen en werken aan de hand van thema’s die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kinderen. In de hoeken (bv. huishoek, themahoek, bouwhoek) komen meerdere ontwikkelingsgebieden aan bod. In de hoeken brengen kinderen gebeurtenissen en ervaringen onder woorden en krijgen ze grip op de wereld om zich heen. Een goede hoek is een krachtige leeromgeving met veel uitnodigende materialen waarmee de leerlingen actief kunnen spelen en die samenspel uitlokken.
Tijdens de spel-en werklessen wordt er groepsdoorbroken gewerkt. Dit houdt in dat kinderen de mogelijkheid hebben om in de verschillende onderbouwruimtes te spelen en te werken. Een handig hulpmiddel waarmee de kinderen hun activiteit kiezen en wij het onderwijs organiseren is het Digikeuzebord.
Groep 3
De overgang van groep 2 naar groep 3 willen wij zo prettig mogelijk maken voor de kinderen. Aan het begin van het schooljaar is er in groep ruimte om het onderwijs spelenderwijs aan te bieden. Hierdoor is het spelen en werken meer in balans.
Het onderwijs in groep 3 heeft een duidelijke opbouw. In de ochtend beginnen kinderen in een kring. Er is aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, mondelinge taalontwikkeling, muziek, Engels, levensbeschouwing, ons projectonderwijs en de planning van de dag.
Na de kring krijgen de kinderen gerichte instructies op het gebied van lezen, schrijven en rekenen. Voor leren lezen en schrijven gebruiken we de methode Lijn 3. Het tweede half jaar van groep 3 start ook groep 3 met spelling van Staal. Wij gebruiken de methode Pluspunt om ons rekenonderwijs in vorm te geven. Wij hebben deze methode gekozen vanwege de duidelijke lesstructuur, de effectieve manier van inoefenen en de mogelijkheden tot differentiëren.
Daarnaast leren wij de kinderen werken met een weektaak. De weektaak is een hulpmiddel om de zelfstandigheid bij de kinderen te stimuleren. Daarbij zullen zij zich verantwoordelijk voelen voor het eigen werk. Binnen de weektaak wordt er gedifferentieerd door de ontwikkelingsmaterialen / opdrachten aan te passen op het niveau van het kind.
Groep 4 t/m 8
Groep 4 t/m 8 zitten momenteel samen in één domein. Er is een groep 4, een groep 5/6 en een groep 7/8. De groepen hebben een eigen stamgroep en ze ontmoeten elkaar op het leerplein, tijdens pauzes en gedurende verschillende domeinactiviteiten.
Het onderwijs in groep 4 t/m 8 heeft een duidelijke opbouw. In de ochtend beginnen kinderen in een (reflectie)kring, net als bij de jongste kinderen. Er is aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling, levensbeschouwing en de planning van de dag. Daarna is er een blok rekenen en na de ochtendpauze een blok taal (waaronder ook technisch en begrijpend lezen). De kinderen krijgen instructies op maat en werken zelfstandig of samen aan eigen opdrachten. Na de lunch is er aandacht voor projectonderwijs, dat wordt vormgegeven binnen een thema.
De instructies worden gegeven op het niveau van de jaargroep. Dit betekent bv. dat groep 5 instructie heeft op het niveau van groep 5 in de stamgroep en groep 6 zelfstandig aan het werk gaat in de stamgroep of op het leerplein onder begeleiding van de leerpleincoach. Op het leerplein worden ook instructies op maat gegeven daar waar nodig. Door samen in één domein te werken en te werken met een reken-, taal- en projectblok is het ook mogelijk voor een kind om instructie in een ander leerjaar te krijgen.