Opbouw van de dag
Het kind start en eindigt de schooldag in zijn/haar eigen stamgroep, met een vaste groepsruimte en een eigen leerkracht. Er is ruimte voor ontmoeting, de dag doorspreken, sociaal-emotionele ontwikkeling of levensbeschouwelijke vorming.
In de ochtend werken we gericht aan de reken- en taalontwikkeling. Instructies vinden voornamelijk plaats in de groepsruimten, met leerpleinen als verrijking om kinderen individueel of in groepjes te laten samenwerken. In de middag geven we projectonderwijs. De leerlingen worden uitgedaagd onderzoeksvragen te formuleren, op onderzoek te gaan en hierover verslag te doen. Er zijn regelmatig nieuwe dingen te zien, leren en beleven.
De eet- en drinkmomenten gedurende de dag vinden plaats in de groepsruimte met de eigen stamgroep en vaste leerkracht. We geven elke overgang van werken of spelen aan door het laten horen van een rustig muziekfragment. Kinderen weten dan wat er van hen verwacht wordt: de activiteit afronden, spullen opruimen en teruggaan naar de stamgroepruimte.
Instructie
Wij streven binnen ons onderwijsaanbod naar kwalitatief hoogwaardige instructies. Daarom werken we met concrete en zichtbare lesdoelen en betrekken we de leerlingen hier actief bij. Onze leerkrachten reflecteren voortdurend op hun eigen handelen en toetsen bij de kinderen of hun instructies voldoende helder zijn. Zo blijven de leerkrachten scherp en goed aangesloten bij de leerbehoeften van de kinderen.
Dag-/weektaak
Elk kind heeft een dag-/weektaak met opdrachten die passen bij de doelen die worden behandeld in de groep én passen bij het kind. Een dag- of weektaak bestaat uit verschillende opdrachten op het gebied van de cognitieve ontwikkeling (lezen, schrijven, taal en rekenen), de creatieve ontwikkeling en de motorische ontwikkeling. Daarnaast staan er aanvullende opdrachten op de dag-/weektaak passend bij de groeidoelen en het tempo van het kind. We bouwen het werken met dag- en weektaken, en daarmee het gevoel van eigenaarschap, langzaam op. Al bij de kinderopvang besteden we aandacht aan zelfredzaamheid. In groep 1 krijgen kinderen één of meerdere opdrachten per dag en in groep 8 krijgen ze opdrachten voor de hele week. Kinderen krijgen bij ons de ruimte om hun werk zelf in te plannen. Als een leerling moeite heeft met plannen en het maken van de juiste keuzes, krijgt hij/zij daarbij hulp. Naast het geven van eigen regie aan leerlingen bieden wij ook voldoende structuur en begeleiding, waarbij rekening wordt gehouden met de individuele behoeftes van leerlingen.
Reflectie & feedback
Ieder kind maakt zijn eigen unieke ontwikkeling door. Wij vinden het belangrijk dat kinderen reflecteren op hun eigen leerproces. Reflectie draagt bij aan zelfsturing. Door te reflecteren, leren kinderen wat ze de volgende keer anders of beter kunnen doen. Ook draagt het bij aan inzicht in wat ze juist al heel goed kunnen, wat hun gevoel van eigenwaarde versterkt. Elk dagdeel wordt afgesloten met een reflectiemoment. Dit kan in een kring, met een coöperatieve structuur of een moment van individuele reflectie.
Het is de taak van de leerkracht om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden door het geven van procesgerichte feedback. Aanmoediging en het geven van effectieve complimenten, draagt bij aan het competentie gevoel en het zelfvertrouwen van het kind. Een effectief compliment is specifiek, oprecht en betreft het gedrag van het kind. Dit daagt uit tot het nemen van een vervolgstap in de ontwikkeling.
Kindgesprekken
Het gesprek over de resultaten en de groei is een essentieel onderdeel van het aanbod binnen ons kindcentrum. Het doel van het kindgesprek is om met de leerling zelf te spreken over het leergedrag en groeistappen. Aan de hand van een gespreksformulier stelt de leerkracht in een kort gesprek een aantal vragen, bijvoorbeeld: Waar ben je trots op? Welke stap heb je de afgelopen periode gezet? Hoe ging dat? Waar wil je de komende tijd aan werken? Wat vind je nog moeilijk? Wat heb je nodig om je volgende stap te zetten? Wij zien het kindgesprek als effectief middel om kinderen te betrekken bij hun eigen leerproces, waardoor zij meer gemotiveerd raken om te leren.
Portfolio
De ontwikkeling van het kind leggen we vast in een portfolio. Een portfolio geeft inzicht in wat goed gaat en wat nog minder goed gaat en is gericht op het bevorderen van leren. Op deze manier krijgt een leerling meer inzicht in zijn eigen leerproces en kan het onderwijs beter worden afgestemd op de behoeften van het kind. Het portfolio laat de groei zien die het kind maakt en dit stimuleert het kind een volgende stap te zetten. Het kind ontwikkelt een zelfsturende houding en ervaart meer eigenaarschap over zijn eigen leerproces.
Onze collega Joyce schreef een blog over het portfolio bij de kleuters. Lees hier meer.
Doelgericht onderwijs
Binnen ons aanbod staan doelen vast die samenhangen met de basiskennis die ieder kind nodig heeft. Dit zijn groepsdoelen die zichtbaar in de groepsruimte hangen. Het kind kiest ook groeidoelen passend bij zijn/haar mogelijkheden. Groeidoelen helpen kinderen om het beste uit zichzelf te halen en te vertrouwen op hun eigen kunnen. Deze individuele groeidoelen staan in de weektaak en in het portfolio van het kind. In een persoonlijk kindgesprek bespreken wij de ontwikkeling met het kind en stimuleren wij kinderen te evalueren en te reflecteren op gestelde doelen. Wij zien de ontwikkeling van het kind als een continu proces. Het belangrijk om het kind te betrekken bij het stellen van doelen en het vieren van successen. Fouten maken zien wij als onderdeel van het leerproces. Een essentieel onderdeel van onze leercultuur is dat wij praten met kinderen over hoe hersenen groeien, hoe je beter kunt worden door te oefenen en dat je van elkaar kunt leren.
Hoe het werken met groeidoelen eraan toegaat bij kleuters, staat omschreven in dit blog van collega Joyce.