Het onderwijs vormt een spiegel van onze samenleving en is een goede voorspeller voor de samenleving van de toekomst.
Hoe dragen wij als kindcentrum het beste bij aan de groei en ontwikkeling van kinderen? Deze vraag beantwoorden wij door actuele, wetenschappelijke inzichten te raadplegen (waaronder John Hattie, Michael Fullan, Robert Marzano en Ken Robinson) en die te verbinden aan de jarenlange praktijkervaringen van onze teamleden. Hiermee komen wij tot de volgende uitgangspunten die vorm geven aan onze visie op leren en ontwikkelen.
Eigentijds
Onder eigentijds onderwijs verstaan wij onderwijs dat kinderen ondersteunt bij het leven in de wereld van nu en hen voorbereidt op het leven in de wereld van morgen. Wij willen onze kinderen opleiden tot wereldwijze, kritische denkers en doeners. Wij dagen kinderen uit te onderzoeken, te experimenteren, te ondernemen en samen te werken. Zo ontdekken zij gaandeweg hoe de wereld om hen heen in elkaar zit en hoe zij zich daarin met vertrouwen kunnen bewegen. Een goede basis van taal, rekenen en lezen ligt daaraan ten grondslag. Deze basisvaardigheden bepalen in sterke mate het succes op school en in de latere loopbaan. In ons aanbod wordt voldaan aan de gestelde kerndoelen en referentieniveaus van het basisonderwijs.
Betekenisvol
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en staan vol verwondering in het leven. Wij prikkelen deze nieuwsgierigheid door een betekenisvolle context te scheppen en een betrokken en intrinsiek gemotiveerde houding te stimuleren. Dit doen wij door in de middagen thematisch en projectmatig te werken in een rijke, uitnodigende leeromgeving. Kinderen leren nieuwe verbanden te leggen, vanuit verschillende invalshoeken. Zo begrijpen ze beter wat ze leren, hoe ze dat kunnen toepassen en waarom dat belangrijk en zinvol is.
Procesgericht
Een kind leert en ontwikkelt zich continu: thuis, bij de opvang, in het verenigingsleven, in de buurt én op school. De professional heeft een cruciale rol in het leerproces dat een kind doormaakt en weet in te spelen op verschillen tussen kinderen. Wij begeleiden kinderen door zichtbare doelen te stellen, gerichte instructie te geven, vragen te stellen, aan te moedigen en duidelijke afspraken te maken die dit proces ondersteunen. Wanneer een kind met betrokkenheid werkt aan een activiteit die zich bevindt op de grens van zijn/haar mogelijkheden, maakt het zich nieuwe vaardigheden en inzichten eigen. In onze procesgerichte aanpak hebben wij aandacht voor reflectie, feedback, samenwerken en het stimuleren van het creatief en kritisch denkvermogen.
Eigenaarschap
Het bevorderen van zelfstandigheid en eigenaarschap zien wij als belangrijk onderdeel in de ontwikkeling. Kinderen die een succeservaring opdoen omdat zij ervaren zélf iets te kunnen, ontwikkelen zelfvertrouwen. Binnen kindcentrum Leeuwesteyn is er voor kinderen de ruimte om eigen keuzes te maken, verantwoordelijkheid te nemen en de eigen ontwikkeling met trots te presenteren. We helpen kinderen steeds meer de regie te nemen over hun eigen leren en dit zien wij als goede basis voor een leven lang leren.