Zit je iets dwars, heb je een probleem of klacht? Maak het bespreekbaar!
Bij eventuele klachten over de gang van zaken op de basisschool is het de bedoeling dat dit in eerste instantie tussen de betrokkenen zélf (leerlingen, ouders, personeel) wordt opgelost. Gaat het over de groep? Dan bespreek je dit eerst met de leerkracht van je kind. Indien nodig, kun je terecht bij de directie. De meeste klachten worden op die manier naar tevredenheid afgehandeld. Lukt dat niet, dan kun je terecht bij ons contactpersoon.
Voor leerlingen: luisterjuf/meester
Als een kind iets dwars zit, of met een probleem rondloopt kan hij/zij altijd terecht bij de eigen leerkracht maar ook bij de luisterjuf (juf Jannetje) of luistermeester (meester Jochem). Het maakt niet uit of het iets kleins is of iets groots, een vraag of een probleem, of als het kind gewoon iets wilt delen. De luisterjuf/meester biedt een luisterend oor. Ook kan de luisterjuf/meester samen met het kind kijken of het probleem opgelost kan worden en anders helpen om de goede stappen te nemen om het op te lossen. Aan het begin van ieder schooljaar gaan de luisterjuf/meester de klassen rond om uit te leggen dat er een luisterjuf/meester is. Er wordt kinderen verteld dat zij langs kunnen komen of een briefje kunnen doen in de kinderpostbus bij de voordeur.
Voor volwassenen: contactpersoon
De contactpersoon is er ouders, leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel en stagiaires. De contactpersoon luistert en helpt je om de volgende stap te zetten. Omdat de contactpersoon ‘midden in de school’ staat, is deze vaak niet de aangewezen persoon om zelf de oplossing te zoeken. Het risico bestaat namelijk dat de contactpersoon een loyaliteitsprobleem kan tegenkomen, omdat het bv. een collega betreft. Daarom zal een contactpersoon altijd doorverwijzen. De taak van een contactpersoon is:
- beschikbaar zijn bij meldingen, klachten of vragen over de klachtenregeling;
- je indien nodig in contact te brengen met degene die de klacht kan wegnemen;
- je indien nodig door te verwijzen naar gespecialiseerde instanties.
De contactpersonen van onze school zijn Jannetje Bisschop (a.i.): ja.bisschop@pcouwillibrord.nl en Jochem Bosselaar: j.bosselaar@kcleeuwesteyn.nl.
Klachtenregeling PCOU Willibrord
Als je er op school met de leerkracht, de schoolleiding en/of contactpersoon niet uitkomt en de klacht naar jouw mening niet naar behoren is opgelost, dan kun je deze voorleggen aan het bestuur of de landelijke klachtencommissie. KC Leeuwesteyn is onderdeel van Scholengroep PCOU Willibrord. De klachtenregeling is hier te vinden.